تاکید بر اهمیت مسئله فلسطین در نشست هیئت رسانه‌ای ایران و عراق تاکید بر اهمیت مسئله فلسطین در نشست هیئت رسانه‌ای ایران و عراق فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا شبکه خبر ۲ صدا و سیما هک شد؟ + فیلم «عیسی بخشی» آخرین بازمانده بخشی‌های کرمانج خراسان شمالی درگذشت + علت فوت صداوسیما یکی از بهترین‌هایش را از دست داد فیلم‌‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) «لالایی» در شبکه نمایش خانگی | عمو پورنگ بازیگر شد سریال جدید «رخنه» درباره امنیتی‌ترین عملیات نفوذ + زمان پخش ماجرای عجیب آهنگ «تنهاترین عاشق» که به نام فریدون فروغی دست‌به‌دست می‌شود! + فیلم چرا تکرار «پایتخت ۶» پخش نمی‌شود؟ روایت پردیس پورعابدینی از سکانس ملاقات شرعی با شهاب حسینی در «گناه فرشته» + فیلم برگزاری گردهمایی کارشناسان روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور در مشهد مقدس بازیگر فیلم سینمایی «اخراجی‌ها ۲»: روش تدریس تام‌کروز در «تاپ‌گان» متعلق به یک خلبان ایرانی است خانه انیمیشن UP در دنیای واقعی + فیلم و عکس معاون وزیر فرهنگ: سابقه ایران و عراق در حوزه فرهنگ و ارتباطات درخشان است درباره زنده یاد حسن حامد، نمایشنامه نویس و کارگردان فقید مشهدی| خاموشی در اوج درخشش کاش سریال بود! | درباره «مست عشق»، فیلم مهم حسن فتحی بازدید هیأت رسانه‌ای ایران از مؤسسه العلمین عراق + تصاویر
سرخط خبرها

نشست هم‌اندیشی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با هنرمندان نمایش‌های آیینی برگزار شد

  • کد خبر: ۱۷۵۰۰۲
  • ۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۹
نشست هم‌اندیشی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با هنرمندان نمایش‌های آیینی برگزار شد
نشست هم‌اندیشی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با جمعی از هنرمندان تعزیه‌خوان و نمایش‌های آیینی مذهبی در مشهد برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، در نشست هم اندیشی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با جمعی از هنرمندان تعزیه خوان و نمایش‌های آیینی مذهبی که ظهر امروز برگزار شد، برخی از دغدغه‌ها و پیشنهادات تعزیه خوانان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

بررسی برای مکان یابی مناسب مراسم تعزیه خوانی، ایجاد هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های ذیربط برای تسهیل در صدور مجوز‌های مراسم تعزیه خوانی، ضروت تغییر در سبک و سیاق تعزیه‌ها با تاکید بر حفظ سنت‌ها و منطبق با ذائقه نسل جوان و ... از جمله مواردی بود که در این هم اندیشی مطرح شد.

«محمد حسین زاده» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در این مراسم گفت: این جلسه برای قدردانی از زحمات و شنیدن دغدغه‌های تعزیه خوانان و پیرغلامان اباعبدالله (ع) است و این که هنر تعزیه را با حفظ و پایبندی به سنت‌ها و در کنار ارادت تعزیه خوانان و پیرغلامان به سید الشهدا (ع) حفظ کرده و گسترش دهیم.

وی با بیان ضرورت حفظ و ارائه متون و اشعار قدیمی در کنار توجه به نیاز امروز جامعه و قشر نوجوان و جوان مبنی بر نوآوری در راستای حفظ سنت‌ها و آیین‌ها خاطرنشان کرد: گاه دیده شده که تصاویری از تعزیه‌ها منتشر می‌شود که با تعزیه‌هایی که شما از آن صحبت می‌کنید، متفاوت است و شان تعزیه در آن رعایت نمی‌شود و اتفاقا دشمن هم به دنبال همین گونه فعالیت‌ها است. در حالی که صد‌ها مراسم تعزیه خوانی که توسط پیرغلامان اباعبدالله برگزار می‌شود، دیده نمی‌شود. این اشکال از یک سو متوجه متولیان فرهنگی و از سوی دیگر نیز متوجه فعالان رسانه‌ای است که هنر تعزیه مبتنی بر آیین‌ها و سنت‌ها و اشعار متناسب با شان اهلبیت (ع) را نشر و گسترش دهند.

حسین زاده افزود: از نکات مهم در هنر تعزیه است این است که از این هنر برای نشر معارف اهل بیت (ع) استفاده شده است و دوران اوج متفاوتی نیز در طول تاریخ این هنر داشته است. ضمن این که اینگونه مراسم در گذشته در تمام سال برگزار می‌شده و در زمان ما به ماه‌های محرم و صفر منحصر شده است.

وی تاکید کرد: تاثیرگذاری این هنر به اندازه‌ای بوده است که در دوره رضاشاه از برگزاری این مراسم نیز ممانعت می‌شده است.

حامی تعزیه خوانان هستیم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این که در کنار تعزیه خوانان بوده و مدافع و حامی آن‌ها هستیم، اظهار کرد: برای این منظور پیشنهاد می‌شود شورایی متشکل از جمعی منتخب از تعزیه خوانان شکل بگیرد تا در آن، به دغدغه‌های مختلف این قشر پرداخته شود.

وی با بیان این که رسیدگی به مسائل تعزیه خوانان از شهرستان‌های استان آغاز شده است، خاطرنشان کرد: تعزیه خوانان نیز باید در این زمینه پیگیر باشند تا کار به یک مقطع خاص زمان محدود نشود و در طول سال ادامه داشته باشد.

حسین زاده در ادامه گفت: برای احیای نسخ قدیمی و البته توجه به نیاز‌های نسل جوان در اجرای تعزیه ها، ضروری است شورایی با هماهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان شکل بگیرد.

وی همچنین رئیس گروه هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان را مکلف کرد هماهنگی لازم را برای تسهیل در صدور مجوز‌ها برای برگزاری مراسم تعزیه در دهه اول محرم را داشته باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->